Maandelijks archief: juni 2012

Thomas Hampson zingt Rheinlegendchen

Mijn favoriete bariton is de Amerikaanse zanger Thomas Hampson. Hij is vandaag jarig. Vanavond zingt hij in het Opernhaus Zurich de rol van Mathis in de opera Mathis der Maler en ik hoop er live bij te zijn.
Thomas Hampson zag ik voor het eerst op televisie tijdens een concert uit de opera van Zurich. Hij viel mij toen niet op, want ik had eigenlijk alleen oog en oor voor een andere zanger die in dit concert de laatste akte van Carmen zong. Een tweede kennismaking volgde bij het bekijken van een dvd van een concert uit de Metropolitan Opera in New York. Daar zong hij ´Largo al factotum´ uit de ´Barbier van Sevilla´ van Rossini. Ik was onder de indruk van die flexibele en naar mijn mening prachtige stem.
Live zag ik hem voor het eerst in 1995 bij het Mahler Feest in het Concertgebouw. Het eerste recital was op 6 mei 1995, zaterdagmiddag. Ik zal het nooit meer vergeten. Ik ging met mijn beste vriendin en wij hoorden allebei voor het eerst liederen van Gustav Mahler. We zaten op het zijbalkon en in de pauze hebben wij een rustig plekje opgezocht. We konden niet meer praten, we waren werkelijk met stomheid geslagen, sprakeloos, overweldigd door deze liederen en hun vertolkers, Thomas Hampson en Wolfram Rieger.
Daar begon mijn grote bewondering voor Thomas Hampson en deze bewondering is er nog steeds. Ik ben blij dat ik hem vanaf 1995 in verschillende theaters in de wereld heb kunnen volgen. Hij heeft mij nooit teleurgesteld. Ik wil niet zeggen, dat hij altijd even goed bij stem was, maar hij geeft altijd alles. En meer kan je volgens mij niet vragen van een zanger.
En ik weet het over smaak valt niet te twisten, maar hij is onbetwist mijn favoriete zanger. Er zijn legio opnames te vinden, maar ter ere van zijn verjaardag moet het natuurlijk Mahler zijn!

Claudio Abbado en Richard Crooks

Vandaag is de verjaardag van Claudio Abbado, hij wordt 79 jaar.  Ik heb grote bewondering voor deze Italiaanse dirigent, die ik slechts een keer live heb meegemaakt. Dit was in het Concertgebouw Amsterdam, hij dirigeerde de Berliner Philharmoniker in de tweede symfonie van Gustav Mahler. Het concert was al heel snel uitverkocht en ik moest genoegen nemen met een plaats op het podium naast het orgel. Het maakte uiteindelijk niet uit, ik vond het fantastisch dat ik erbij kon zijn. Omdat ik op het podium zat hoefde ik ook niet naar de rug van Claudio Abbado te kijken.  Aan het slot van de symfonie bij het beroemde ´Auferstehen` leek het wel of Abbado licht gaf, zo ging hij op in de muziek.  Een onvergetelijk moment.

Richard Crooks werd ook op 26 juni geboren in 1900. Ik weet niet heel veel over hem en wat ik weet heb ik uit een operaboek en Wikipedia.  Maar ik wil hem hier toch noemen, want mijn ouders draaide met  Kerstmis altijd een langspeelplaat van Richard Crooks en als hij begon te zingen  `last night I lay a sleeping´ dan waren we allemaal muisstil. En daarom vandaag  het  lied `The holy City´ door Richard Crooks, een opname uit 1935 en dan waan ik me weer thuis rond de kerstboom en ben ik weer even muisstil.

Die schweigsame Frau van Richard Strauss

Die schweigsame Frau van Richard Strauss op een libretto van Stefan Zweig ging op 24 juni 1935 in premiere in Dresden.  Karl Bohm dirigeerde deze uitvoering. Na de première volgden nog drie voorstellingen op 26 juni, 8 en 14 juli. Na de vakantie werden alle verdere voorstellingen, ook een gepland gastoptreden in Londen, afgezegd. In heel Duitsland werden geplande nieuwe ensceneringen op advies van de Rijksregering verboden. Tot het eind van de Tweede Wereldoorlog  werd de opera alleen in het buitenland opgevoerd. In Wenen organiseerde de Weense “Richard Strauss-Gemeinde” twee  avonden om de opera voor te stellen waarbij Stefan Zweig aanwezig was. Bij deze avonden op 15 december 1935 en 10 januari 1936 was de componist niet aanwezig. In 1936 volgde ook de Italiaanse première in La Scala, Milaan in het bijzijn van de componist. Ook bij de première in Zurich in 1942 was de componist aanwezig. Internationaal bekend werd de enscenering van Gunther Rennert uit 1959 bij de Salzburger Festspiele. Karl Böhm dirigeerde en de solisten waren o.a. Hans Hotter, Hermann Prey, Fritz Wunderlich en Hilde Güden. Meer informatie via deze link http://en.wikipedia.org/wiki/Die_schweigsame_Frau.

Dit citaat uit de opera van Sir Morosus raakt mij om persoonlijke redenen:

…….Kind, hör mich an!

Ein alter Mann  ist nur ein halber Mann,

denn halb bloß steht er in der Zeit,

sein best’Teil ist Vergangenheit

Sein Aug hat längst sich satt geschaut,

sein Herz geht müd und schlägt nicht laut

Ein Frost sitzt ihm zutiefst im Blut

Und lähmt den rechten Lebensmut

Und weil er selber starr und kalt,

macht er die ganze Umwelt alt.

Er kann nicht munter sein, nicht lachen,

nicht andre froh und freudig machen –

nur einst hat er der Jugend vor,

nur eins, mein Kind, kann er allein:

ein alter Mann kann besser dankbar sein

Cecilia Bartoli en Jeff Koons

Een opera met Cecilia Bartoli en decor naar Jeff Koons? 

Eigenlijk wilde ik vandaag schrijven over La Navarraise, de opera van Jules Massenet die op 20 juni 1894 in première ging. Een artikel in het kunsttijdschrift Tableau deed mij van gedachten veranderen. Tijdens het lezen van een artikel over de Amerikaanse kunstenaar Jeff Koons viel mijn oog op een foto van zijn schilderij Antiquity 3 uit 2011 waarop o.a. een schaars geklede dame zittend op een dolfijn te zien is.


Het duurde even voor ik besefte waarom ik werd getroffen door deze foto. Ik moest denken aan de uitvoering van Giulio Cesare in Salzburg van een maand geleden. De uitvoering met Cecilia Bartoli in de rol van Cleopatra werd live uitgezonden op Arte. In deze enscenering klimt Cleopatra (zich voordoende als haar dienstmeisje Lidia) op een raket om de aria V’adore pupille te zingen. Ik ben direct op zoek gegaan naar deze uitvoering op YouTube, maar ik kon niets meer vinden. Uiteindelijk vond ik een filmpje waarop een Amerikaanse dame vertelt hoe vreselijk de enscenering was, maar waarbij wel links stonden naar diverse aria’s. Toen ik op de link klikte naar V’adore pupille kreeg ik volgende mededeling

“Händel: V’adoro, pupille ~ …”
Deze video is niet meer beschikbaar. Het YouTube-account dat aan deze video is gekoppeld, is beëindigd wegens meerdere meldingen van derden over auteursrechtschendingen van:
Salzburger Festspiele”
Ik kan helaas dus niet met beeld en geluid laten zien waar ik overeenkomsten zag tussen Cecilia Bartoli op de raket en het schilderij van Jeff Koons. Gelukkig hebben we de foto’s nog!!


Het heeft lang op zich laten wachten, maar in de afgelopen tijd zijn er veel YouTube abonnementen beëindigd. Ergens kan ik dit wel begrijpen. Op sommige kanalen zijn hele opera’s te zien en met de huidige downloadmogelijkheden heb je zo een kopie gemaakt. En als het de bedoeling is om een opera op DVD uit te brengen, dan kan ik me voorstellen dat je maatregelen neemt als festival, artiest of platenmaatschappij.

Wat vinden jullie hiervan? Reacties zijn welkom!

Il viaggio a Reims van Rossini

Op 19 juni 1825 ging de opera Il Viaggio a Reims van Rossini in premiere in Parijs. De opera werd geschreven ter ere van de kroning van Karel X in de kathedraal van Reims. De premiere was twee weken na de kroning en was zeer succesvol. Rossini besloot na vier voorstellingen om de opera niet meer te laten uitvoeren, omdat hij het als een gelegenheidswerk beschouwde. Hij gebruikte delen voor Le comte Ory.

In 1984 werd de opera voor het eerst weer uitgevoerd tijdens het festival van Pesaro, nadat delen van de partituur waren gevonden in de bibliotheek van het conservatorium van Parijs en de Weense kopie uit 1854 werd gevonden in de Oostenrijkse Nationale Bibliotheek. De Amerikaan Phiip Gosset heeft de hele opera kunnen reconstrueren.

Mijn favoriete opname van de opera blijft die uit de Wiener Staatsoper uit 1988 met o.a. Montserrat Caballe en Ferruccio Furlanetto. Hierbij een fragment, t.w. de finale.